Volkskrant: Bank wil panden broer ex-coffeeshopbaas Van Laarhoven veilen

De FGH Bank wil een aantal panden veilen van Frans van Laarhoven, de broer van de veroordeelde ex-coffeeshopbaas Johan van Laarhoven. De bank, onderdeel van de Rabobank, leende in 2008 geld aan hem, maar wil dat nu terug omdat ze niet langer met Van Laarhoven geassocieerd wil worden.

Johan van Laarhoven zit in Thailand vast voor het witwassen van geld dat hij in Nederland verdiende met vier coffeeshops. Hij werd vorig jaar veroordeeld tot 103 jaar cel, waarvan hij er minimaal 20 moet uitzitten. Ook in Nederland loopt er een onderzoek tegen onder meer hem en zijn broer Frans wegens witwassen en het vormen van criminele organisatie. Justitie vermoedt dat ze zwart geld verdienden met de coffeeshops en dat via ingewikkelde constructies naar het buitenland sluisden.

Frans van Laarhoven bevestigt dat FGH zijn kredieten heeft opgezegd. Een woordvoerder van de Rabobank, waarvan FGH onderdeel is, wil niet reageren op de zaak. ‘We zeggen nooit iets over individuele klanten.’ Van Laarhoven probeert de executieveiling te voorkomen door de hypotheken voor 1 juni af te lossen. In totaal gaat het om circa 4,5 miljoen euro. Probleem is dat justitie beslag heeft gelegd op al zijn vermogen. Inmiddels heeft hij ongeveer 2 miljoen euro ‘bij derden’ kunnen lenen, waarmee hij een deel van de lening kan terugbetalen.

Tot juni om lening af te lossen

De kredieten werden in 2008 door FGH verstrekt aan Van Laarhoven. Ook toen werden er al coffeeshops geëxploiteerd in de panden die Frans van Laarhoven financierde met het geld van FGH. Waarom FGH de financiering per 1 juni 2015 heeft opgezegd, wil de woordvoerder van de Rabobank niet zeggen. Van Laarhoven heeft nog tot juni dit jaar om de lening af te lossen.

Johan van Laarhoven huurde de panden waarin zijn vier coffeeshops zaten van zijn broer Frans. Hij verkocht zijn shops in 2011. Maar volgens justitie was dat een schijnconstructie en trekt Johan nog steeds aan de touwtjes.

Door: Tom Kreling 15 april 2016, 20:57

This post was written by