Tilburgers sluiten zich voor Johan van Laarhoven op in Thaise cel

Nederlander dit weekend precies twee jaar gevangen in Thailand

Vijftien Tilburgers en Bosschenaren sluiten zich zondag 24 juli vrijwillig op in een ‘Thaise cel’. Ze doen dit om aandacht te vragen voor Johan van Laarhoven en zijn vrouw. De oprichter van coffeeshop The Grass Company zit dit weekend precies twee jaar onder erbarmelijke omstandigheden gevangen in Bangkok. Voor de gelegenheid is aan de Spoorlaan in Tilburg een Thaise cel nagebouwd.

De cel die voor coffeeshop The Grass Company aan de Spoorlaan in Tilburg komt te staan, is ongeveer drieënhalf bij twee meter groot. Vijftien Tilburgers sluiten zich tussen 13.00 en 16.00 uur op. De actie is een initiatief van Justice for Johan, dat hiermee aandacht wil vragen voor de erbarmelijke omstandigheden waaronder Johan van Laarhoven en zijn vrouw Tuka in Thailand gevangen zit. Dit weekend is het precies twee jaar geleden dat de Grass Company-oprichter in Bangkok gevangen werd gezet.

Slapen op één vierkante meter

Van Laarhoven zit met vijftig mannen in een cel van zo’n vijftig vierkante meter. Per persoon is er één vierkante meter om te slapen. De wc is een gat in de vloer zonder afscheiding, zodat alle 49 andere gevangenen kunnen meekijken. De gevangenen zitten vijftien uur per dag in de cel, waar regelmatig vechtpartijen ontstaan – niet zelden met dodelijke afloop.

Volgens Frans van Laarhoven is dat allemaal extra erg omdat zijn broer onschuldig is. “De Thai erkennen dat mijn broer in Thailand nooit iets fout heeft gedaan”, benadrukt Frans van Laarhoven. “Een rechter in Bangkok veroordeelde Johan tot een celstraf van 103 jaar voor de verkoop van cannabis in Nederland. Volgens de Thai is verkoop illegaal, ook al vond die verkoop in Nederland plaats. In Nederland wordt de verkoop van softdrugs echter gedoogd en tot op de dag van vandaag voldoen de shops aan alle regels.”

Over Johan van Laarhoven

Van Laarhoven begon 35 jaar geleden een coffeeshop in Tilburg en opende in de loop van de jaren nog drie vestigingen. Na zijn pensionering verkocht hij de shops en verhuisde hij naar Thailand, waar hij in 2014 naar aanleiding van een verzoek van het Nederlandse Openbaar Ministerie werd aangehouden. Van Laarhoven is veroordeeld tot een celstraf van 103 jaar. Volgens de Thai is verkoop van softdrugs illegaal, ook al vond die verkoop niet in Thailand maar in Nederland plaats. Inmiddels zit hij bijna twee jaar vast, onder erbarmelijke omstandigheden. De coffeeshops die Van Laarhoven oprichtte zijn nog altijd open en voldoen aan alle regels van de overheid.

This post was written by